Zwarte strepen op de boot? Niet nodig!

Herkent u onderstaande problemen ook?

  • Het traileren van de boot gaat moeilijk?
  • Vieze strepen op de boot door stilstaande rollen?

 

Met betrekkelijk weinig moeite zijn deze problemen zo verholpen! 

Wanneer een boot niet lekker rolt op de trailer, komt dat vaak door versleten rollen. Vastzittende asjes of te weinig rollen. Het kan zelfs zo zijn dat door het anders afstellen van de rollen, de boel al weer een stuk soepeler draait. Een boot wordt meestal gedragen door de kiel en dus door de kielrollen. Om te voorkomen dat de boot omvalt, wordt deze zijdelings ondersteund door zogenaamde kimrollen. Deze leveren wij los, maar ook als setje, gemonteerd op een kantelblokje.

Hoe ziet een kimrollenset eruit?

Hoe ziet zo'n kimrollenset er dan uit? Waarom een set? Het zijn 2 rollen op één kantelstuk. Deze set assembleren we in eigen huis. Dat wil zeggen dat dit een eigen TrailerPlus product is. De zwarte rubberen spaakrollen worden voorzien van kunststof glijbussen. Hierdoor draaien de rollen altijd erg soepeltjes. Naar ons idee moet je rubber namelijk niet 'koud' op een metalen as laten draaien. Dat gaat altijd wringen, knijpen en dus zwaar rond. Wij monteren hierin al jaren bewust deze kunststof bussen en dan draait het lekker vlot en licht.

Sommige klanten vragen of de zwarte rollen niet te licht zijn. Anderen geven juist weer aan dat de zachtere rollen weer optimaal ondersteunen.
Zwart rubber kán iets afgeven aan de boot. Let wel kán. Wanneer ze soepel draaien, zal dat met het afgeven ook wel meevallen. We monteren de rollen op assen van circa 12mm. Hierop draaien we een zelfborgende moer. Ook daar is over nagedacht. Er zijn fabrikanten die de rollen met zelfborgende ringetjes vastzetten op een as van 17 mm. Wanneer die starlock borgringetjes eraf schieten, ben je vaak de rol kwijt maar is de kans op schade aan de boot ook niet gering.
Wij monteren daarom bewust hufterproof, simpel maar doeltreffend een borgmoer. We doen er wel even een sluitringetje tussen voor het mooie en sluiten het af met een moerkapje.

Kantelblokjes hebben we in 2 varianten. Eentje past op koker 30 en wordt gemonteerd met een boutje m8 en de iets grotere past op stelpijp koker 40 en wordt vastgezet met een bout m10. De werking is hetzelfde, maar de bout is net even anders.

Nog een voordeel van het monteren van de rollen op deze manier is dat ze later makkelijk te vervangen zijn. Moer m12 los en alles kan uit elkaar. Veiligheidshalve weer een nieuwe borgmoer monteren en je kan weer jaren vooruit. Deze set is klachtenvrij, komt nooit terug. Eén keertje, maar toen gaf de klant al aan dat het eigenlijk al de 5e of 6e set was die hij probeerde. Zijn boot was eigenlijk te zwaar voor de boottrailer. Tja, dan houdt het voor ons ook op.

Kortom: kimrollen vervangen? Kijk even wat er nu op zit. Hoeveel en of alle sets ook echt wat doen. Of ze iets dragen en/of steunen. Vaak komt het zware draaien door te weinig rollen, dus een slechte verdeling van het gewicht. Je kan er dan wel harde rollen op zetten, die wijken niet, maar denk erom: de kracht moet wel ergens naartoe. En wanneer je er bij wijze van spreken stalen rollen op zet, gaat die kracht dus naar je boot. dan krijg je onherroepelijk schade aan de boot. En dan kost het meer dan een setje rolletjes

Uitleg gebruik de juiste rollen op de boottrailer

In deze video leg ik uit wat we met de kwaliteit bedoelen

 

Wil je meer video's zien? Heb je een suggestie voor een onderwerp? Laat maar even weten en wie weet komt dat in de volgende video aan bod.

Ons YouTube kanaal:

youtube.jpg