Algemene informatie over torsie assen. Wat is padmaat en flensmaat


Algemene informatie over assen


Al onze assen, geremd en ongeremd, zijn torsie geveerd. Van assen tot en met 1500 kg en de 2500 kg assen is de flensbreedte minus de padbreedte 450 mm. Van de 1800 kg Assen is dat 500 mm.
berekening torsie as - Groot (Afbeelding)


Wat is de flensmaat of padmaat van een as?
De flensmaat is de breedte van flens tot flens. De padmaat is de afstand tussen de padden, hart-op-hart van de boutgaten. Met de padden wordt de as aan de opbouw gemonteerd. U vindt de flensmaat en padmaat in het onderstaande eenvoudige schema. 


Wat is een padmaat en wat is de flensmaat van een torsie-as
Alle maten worden door ons in mm opgegeven, tenzij anders vermeld.


In de tekening van de as is de padbreedte (= padmaat) afgebeeld als A, en de flensbreedte
als C. Maat B is de spoorbreedte, dit is de afstand van het hart van de band tot het hart van de band aan de andere kant van de as. Deze afstand is afhankelijk van de bolling van de velg. De bolling, ook wel ET (Einpress Tiefe) genoemd, is de diepte van de velg gemeten vanuit het hart. ET met daarachter een maat in mm staat meestal in de velg geslagen.  meer informatie over ET  Als van de flensbreedte twee keer de bolling wordt afgetrokken, dan blijft de spoorbreedte over.

Berekening van de maximale opbouwbreedte voor 2500 kg assen en assen tot en met 1500 kg.

De maximale opbouwbreedte hangt af van drie zaken:

- de padbreedte,
- de breedte van de banden,
- de bolling van de velgen.

In bovenstaand schema staan deze gegevens. De breedte van de band staat op de zijkant van de band vermeld (bijvoorbeeld 165/70-13 is 165 mm) of is te meten. Tussen de wielen en de opbouw moet een ruimte vrij gehouden worden van minimaal 30 mm. Deze gegevens kunt u in onderstaande formule invullen.

maximale opbouwbreedte = padbreedte - bandbreedte - (2 x bolling) + 390 mm

Een voorbeeld:
U heeft een as met een padbreedte van 1100 mm, 175SR13 banden, en velgen met een bolling van 30 mm (ET30). Dan is de maximale opbouwbreedte: 1100 - 175 - (2 x 30) + 390 mm = 1255 mm.

Montage tips:
De zwenkarm van de as moet naar de achterzijde van de aanhangwagen wijzen. Plaats de as 50 mm uit het midden van de opbouw en naar achteren, in verband met de kogeldruk en de balans.

 

As, ongeremd 500kg Schlegl
As, ongeremd 500kg Schlegl
As, ongeremd 750 kg Knott
As, ongeremd 750 kg Knott
As, torsie  ongeremd
As, torsie ongeremd
As, torsie ongeremd 1000kg 5*112
As, torsie ongeremd 1000kg 5*112
As, torsie, geremd BPW 1350 kg
As, torsie, geremd BPW 1350 kg
As, torsie, geremd Knott 1350 kg
As, torsie, geremd Knott 1350 kg
As, torsie, geremd Knott 1500
As, torsie, geremd Knott 1500
As, torsie, geremd Schlegl 0900 kg
As, torsie, geremd Schlegl 0900 kg
As, torsie, geremd WAP 1350 kg
As, torsie, geremd WAP 1350 kg
As, torsie, ongeremd 1350kg Knott
As, torsie, ongeremd 1350kg Knott
Flensmoeren
Flensmoeren
Keerringen
Keerringen
Lagers
Lagers
Langzaamverkeer Starre As
Langzaamverkeer Starre As
Schokbrekers
Schokbrekers
Stofdoppen/ naafdoppen
Stofdoppen/ naafdoppen
Toebehoren
Toebehoren
Wielnaven
Wielnaven