Spanband voor autotransport gebruiken


Een auto vastzetten op de autoambulance


Een aanhanger gebruiken om een auto te vervoeren


Maar hoe zet je dan de auto goed vast

Het gebruik van de spanband voor autotransport


Patrick Strijker, dé online specialist in
onderdelen voor aanhangwagens en boottrailers
Trailerplus.nl

Eén adres voor alles wat los en vast aan de kar zit

Vind je video's over onderdelen voor aanhangwagens 
en boottrailers nou interessant

Abonneer dan even op het kanaal,
dat kan hier beneden

Tik het belletje aan voor een melding van een upload,

Een duimpje omhoog vind ik natuurlijk altijd leuk

We gaan vandaag een auto vast zetten op de aanhanger

Wanneer je geen gaten hebt
in de bodem is het soms lastig

Wij hebben daarvoor de oplossing met
mooie spanbanden, goede spanbanden

die om de band heen geklemd worden waarmee je
 de auto heel eenvoudig


vastzet op de aanhanger. Je hoeft dan geen gaten
in de bodem te hebben


maar kan dan aan de zijkant van de aanhanger de spanbanden inhaken

Op die manier zet ik hem goed vast

Hoe we dat doen, dat laat ik zien in deze video

Zo we staan inmiddels bij de aanhanger
en het valt niet op

dat ik deze aanhanger niet van
mezelf is. Maar we mochten hem even

gebruiken van een collega autobedrijf
hier in het dorp

De grap met deze spanband is, 
als je hem zo ziet dan denk je

Hoe krijg ik daar de auto mee vast
Nou dat valt reuze mee


De truc zit eigenlijk in dit stukje, het tussenstukje.

Het bestaat eigenlijk uit een sjorband, rateldeel en deze verbindingslus

Die is essentieel voor deze sjorband

Bij de professionele auto vervoerders daar zie je vaak dat de band over

het loopvlak gaat. Maar dan moet je in de bodem van de wagen gaten hebben


om die spanband vast te zetten. Dat
heeft lang niet iedereen

Ook de multi transporters hebben vaak een dichte bodem, de plateau wagens

Dan heb je geen gaten waar je die spanband in kan vastmaken

Daarom hebben wij in ons assortiment
deze spanbanden

Die zijn stropbaar en wat is nou
stropbaar?

Die valt dan om de band heen en dan
trek je de boel vast

Ik heb nu echt alles helemaal in elkaar
Ik heb hier de band
en houd het verbindingslusje eerst even vast

gaan we het eerst kijk je de band die


De band zit door verbindingslus heen. 
Dat doe je van tevoren, dat is eenmalig
De band door de verbinding lus heen
Aan de ene kant zit aan de haak
en aan de andere kant de ratel
Die blijft er normaal eigenlijk aan vastzitten.
Dan leg je de band over een
wiel van de auto heen. Daar is eigenlijk altijd ruimte voor
Dan zorg je dat deze verbindingslus horizontaal is
Je kunt dan de haak van de spanband inhaken in een degelijk vast punt
van de aanhanger en die vind je overal wel
Zoals hier de onderkant van deze koker
hij kan hier in het oog
Ik pak hem hier aan de onderkant zodat hij 
nog nog iets verder naar beneden trekt
Deze breng ik wat omhoog omdat ik anders  
weinig ruimte heb om te kunnen ratelen
Die mooi over het loopvlak leggen
Kijk, zo trekken we hem als eerste al
handvast aan. Omdat ik hem met de hand
alvast op spanning trek, schiet het  allemaal niet los
De slagen er uit en dan haak ik deze haak hier
Ook aan de onderkant van de koker
Waarom kies ik hier voor de onderkant
van de koker en niet voor het oog
wanneer ik dat hier zou doen, dan heb ik te
weinig ruimte om te ratelen
Kijk, want de band zit al door de ratel heen. 
Als je dan hier zo dichtbij zit
dichtbij zit dan heb je niet genoeg ruimte 
om op te kunnen draaien
Ik doe hem aan onderkant er in omdat hij dan 
mooi naar beneden aantrekt
Je trekt hem met de hand strak, zo strak mogelijk maar niet té strak
Want wanneer je gaat ratelen en je
zou deze band helemaal strak hebben
Dan krijg je niet genoeg winding op de as van de spanband, van de ratel
Je trek hem ietsje terug zodat hij 
ietsje slapper komt, een klein knikje er in
Dan wind ik hem pas op. Dan zal je zien 
dat hij dus ieder geval
één winding op de as heeft en dat
is wel belangrijk
Want anders zit die band niet goed
vast op de spanband. Dan trek ik hem aan
goed strak aantrekken en dan zit
hij echt vast
Kijk, dan zit de band overal goed aan.
Je kan het nog even controleren
Wat je nog wel eens ziet bij sloopauto's, 
auto's die niet meer rollen, hoeven te rollen
Dat men een spanband aan de velg doet
Eerlijk is eerlijk daar is een velg niet voor bedoeld
dat moet gewoon niet, dat moet je niet  willen
Maar als het een auto is die toch voor schroot weggaat
maakt het niet veel uit. Bij een stalen
velg haakt men soms
de vinger van die ratel, van de band haakt men in de velg. Maar dat hoort niet
dat moet je niet doen. Wij vinden dit een mooier systeem
Ik heb hem nu erg strak aangetrokken hier op de band. Dat is niet helemaal nodig
Hij zal iets losser kunnen. 
Je spant hem goed aan
De auto staat als een blok.
Hij kan niet meer voor- of achteruit
Waar je even op moet letten wanneer je
de voor- en achterwielen vastzet
Is dat je de ratels even borgt voor de zekerheid, dan is het geborgd
Waar je op moet letten wanneer de
spanbanden voor en achter gebruikt is
dat de ratels in tegengestelde richting
komen. Dus hier bij het voorbeeld hebben
de ratel naar achteren gericht. 
Zet ik nu zo'n zelfde setje op het achterwiel
dan moet ik zorgen dat die ratel naar voren gericht is
Dat doe je omdat je dan de spanning in 
tegengestelde richting van elkaar trekt
Wanneer ik deze ratel hier had gehad, 
aan de voorkant dan
zou ik van het achterwiel de ratel naar
achter moeten trekken
en de ratels in tegengestelde richting van elkaar
Zodat je nooit de wagen in theorie naar voren vast trekt of naar achteren
Omdat je de ratels tegen elkaar in trekt, trek je ze goed vast
Zo staat de auto als een blok op
de kar en kun je veilig op pad
Het eindje dat over is, zelf rol ik die altijd op en maak ik er een mooi rolletje van
Dat is een video wat lastig om te laten zien. 
Je kunt hem ook op deze manier
omheen leggen er doorhalen. Wat je nog wel eens ziet is dat men hem in de auto
doet tussen de deur. De deur open, band naar binnen en de deur weer dicht
Dat kan ook, maar ligt ook een beetje
wat voor auto je vervoert
Is dat een mooie glad en strak glimmend
gepoetste bolide
dan is dat niet aan te raden om
met een band langs de lak van de auto te gaan
Maar wanneer je dat op deze manier doet dan 
zit er dat ook niet allemaal onder weg
Nou en dan zit dat goed vast
Wanneer je bij een kleine tussenstop, 
een koffie- of een plaspauze
even romdom de aanhanger loopt om 
de spanbanden na te voelen,
dat is sowieso raadzaam om even
te controleren of de boel goed vast staat
Dan kan je goed, vertrouwd en
veilig op weg
Dan maak ik nu natuurlijk ook de spanband weer los. Want dat is ook de moeite waard
Ik heb er al eens een video over gemaakt, de video "spanband instructie"
De link die zie je hier boven
Eerst het losse eind tevoorschijn halen en ik leg de band even zo
Het ontgrendelen van de spanband.
Je hebt hier de vergrendel pal
Er zit geen spanning, het is gewoon
een blokkering
Die trek je aan en zodra je die aantrekt kun je de ratel, dat kan met één hand
trek je de ratel omhoog trek je hem helemaal omhoog
Door en door en door en door
helemaal totdat je niet verder kan
Dan kan je de vergrendel pal loslaten en
duw je de ratel in de richting van de
band. En dan is hij los!
En dan trek je de spanband terug. 
Dan kan je de band heen en weer bewegen
De spanning is er uit. Ik laat altijd 
de ratel aan de band vastzitten
Zodat je de set bij elkaar hebt en houdt 
en niet telkens de strop hoeft aan te leggen
De band moet er wel af. Zorg dat het 
niet op de grond valt
Ik houd ze altijd droog en schoon 
zodat er geen zand in komt
Ander zeggen, spuit ze goed in, 
maar vet trekt ook weer smeer aan
Wanneer je dit mechaniek allemaal 
een beetje droog en schoon houdt
dan blijft het goed gangbaar
Het trekt geen vuiligheid aan 
en dan blijft het allemaal gewoon werken
Hier kan je de vergrendel pal mooi zien.
Maar dat is voor de fanaten onder ons
Die dat interessant vinden 
zo'n werking van zo'n spanband
Zo staat de auto transportklaar op de aanhanger
Met een standaard autoambulance
Geen poespas, geen fratsen en het werkt super
Iedereen kan ermee overweg
Vond je deze video nuttig, interessant en
wil je meer zien van Trailerplus

Abonneer dan op het kanaal 
dat kan hier beneden
Tik in het belletje aan, dan krijg je
automatisch een melding
wanneer ik er een nieuwe video op zet

En een duimpje omhoog is natuurlijk helemaal leuk
Heb je nog een vraag, een tip suggestie of wil je iets anders kwijt
Dan kan je natuurlijk altijd reageren in de
comments hier beneden
Ik reageer altijd binnen 24 uur. 
Ook zijn we te bereiken via de gewone contacten
Dat kan via de mail, telefoon, chat en WhatsApp
Ik ben je graag van dienst en ik sta je graag te woord
Voor nu wou ik het hier maar bij laten

Dan sluit ik af zoals ik wel vaker doe
en dat doe ik in het Drents

Dan zeg ik Moi!