Aanhangwagen tweedehands kopen

In Nederland worden jaarlijks tienduizenden tweedehands aanhangwagens verkocht. Meestal zijn dat ongeremde open bakwagens, maar ook veel professionele plateauwagens en gesloten aanhangers. Dat kan een goede aankoop zijn wanneer je als koper weet waar je op moet letten. Helaas gebeurt het nog wel eens dat een tweedehands aanhangwagens achterstallig onderhoud heeft en dat hij achteraf dus te duur was.

Een tweedehands aanhangwagen is niet te vergelijken met een occasion auto. Aanhangers worden vaak verkocht omdat men er zelf geen gebruik meer van maakt of als de eigenaar hem wil inruilen maar de inruilwaarde valt tegen. Door het nalopen van een eenvoudige checklist kunnen bepaalde gebreken tijdig worden ontdekt.

Deze checklist is uiteraard ook te gebruiken bij de aanschaf van een autotransporter of multitransporter. 

Aandachtspunten bij aanschaf van een tweedehands aanhangwagen 

1 Torsieas controleren (te ver doorgezakte swing-arm, verbogen frame (aanhanger oogt krom), loopt niet recht achter de auto versleten wiellagers, dat geeft een piepend/ schurend geluid, zwaar draaien)

2 Het frame en de dissel controleren

3 Wiellagers controleren

4 Verlichting

5 Banden controleren

6 Roestende delen

7 Remmen van de aanhanger controleren

 

Algemene controle van de aanhangwagen

Koppel de aanhangwagen aan uw auto en controleer of de vloer van de aanhanger horizontaal is. Let er op dat u op een vlakke ondergrond staat. Kijk achter de aanhanger of de linker-en rechterkant even hoog zijn. Controleer het hang en sluitwerk. Controleer het houtwerk, zit het goed vast, zitten er geen gaten in en laten de multiplexlagen niet los. Een nieuwe bodemplaat van watervast Fins betonplex kost al snel € 70- € 80 euro per m2.

1. Torsieas controleren

Het grootste gedeelte van een aanhangwagen is door een particulier goed te controleren. Om de torsieas op het oog te beoordelen, moet je weten welke hoek de torsie origineel maakt. Normaal gesproken moet de steun (swing-arm) waar het wiel aan zit onder een hoek van ca 20 a 30 graden naar beneden wijzen. Als de steun waar het wiel aan staat horizontaal is, of zelfs naar boven wijst, dan raden wij u aan om de as te laten controleren voordat u tot aankoop overgaat. De maximale draagkracht voor een ongeremde aanhangwagen is 750Kg. Uiteraard is het een goede zaak om bij twijfel bij een aanhangwagenbedrijf langs te rijden om een technische keuring of inspectie uit te laten voeren.

2. Het frame en de dissel controleren

Beschadigingen of verbuigingen van het frame of chassis is eenvoudig visueel te controleren. Kijk onder de aanhangwagen of er geen beschadigingen of verbuigingen zichtbaar zijn. Bij twijfel altijd de occasion laten staan of eerst door een vakman laten nakijken. Let vooral op bij de bevestiging van de torsieas aan het chassis. Daar willen de chassisbalken nog wel eens ingedeukt of zelfs ingescheurd zijn. Dat wijst meestal op overbelading. Let ook op eventueel gesprongen verflagen, of barsten in het zinkwerk. Meet belangrijke maten links-rechts en diagonaal na op gelijkvormigheid.

3. Wiellagers controleren

Zorg ervoor dat het wiel vrij van de grond is. Kijk of het wiel soepel draait en er geen speling op het wiellager zit. Dat is eenvoudig te controleren door te proberen het wiel heen en weer te bewegen (horizontaal t.o.v. de as). Als dat niet kan, zit er geen speling op het wiellager. Als het wiel dan ook nog soepel draait is het lager waarschijnlijk goed. Als er speling op het wiellager zit, kan dat soms verholpen worden door het lager te stellen. Indien er te lang mee doorgereden is, dan is het lagerhuis beschadigd en moet vervangen worden. Vooral goedkopere assen hebben vaak lagers die regelmatig gecontroleerd en bijgesteld moeten worden. 

4. Verlichting controleren

De verlichting kunt u eenvoudig controleren. Sluit de aanhanger aan op uw auto en kijk of alles werkt. Controleer de kabel en de stekker of dat niet beschadigd is. Voor aansluitschema'’s en veel voorkomende verlichtingsproblemen bij aanhangwagens kunt u op deze link klikken: Aanhangwagen aansluitschema verlichting

5. Banden controleren

Controleer de banden van de aanhangwagen op scheuren of beschadigingen in het rubber en cotroleer de slijtage. Wettelijk moet er ten minste 1.6mm profiel aanwezig zijn, maar wij raden u aan om bij een profiel van minder dan 2.5mm de banden te vervangen. Kijk ook of de banden gelijkmatig afgesleten zijn en of de aanhangwagen niet teveel trilt tijdens het rijden. Ook dit kan een bandenprobleem zijn.

6. Roestende delen

De meeste aanhangwagens hebben een gegalvaniseerd (verzinkt) chassis. Wanneer dragende delen daarvan ernstig verroest zijn raden wij u aan de occassion te laten staan of ten minste de aanhangwagen door een aanhangwagenbedrijf te laten inspecteren.

7. Remmen van de aanhanger controleren

Een geremde aanhanger is voorzien van een oplooprem, handrem en breekkabel. Door de aanhangwagen achteruit te rijden tegen een kleine helling of oprit kunt u controleren of de oplooprem goed werkt. De aanhanger mag dan niet remmen. Als u de aanhanger tegen een stoeprand aanrijdt en dan probeert daartegenop te rijden zou de oplooprem wel in moeten schakelen. Bij twijfel kunt u de aanhanger door een deskundige laten inspecteren.

De handrem kunt u controleren door de aanhanger op een helling te zetten, de handrem aan te trekken. De aanhanger mag dan niet van zijn plaats komen, ook niet als u er tegenaan duwt. De breekkabel is de kabel die ervoor zorgt dat de aanhangwagen tot stilstand komt wanneer hij van de trekhaak afschiet. Deze kabel moet in goede staat zijn en niet doorgesleten omdat hij over de grond gesleept heeft.

We hopen dat u met deze checklist in gedachte of zelfs bij de hand een goede keuze maakt. Bij het aanschaffen van een aanhanger die toe is aan onderhoud of reparatie, kunt wellicht nog iets aan de prijs doen!

Extra tip

Bij geremde en gekeurde aanhangwagens moet u ook de kentenkenpapieren chassisnummer en reminrichting controleren

Bij autotransporters en multitransporters zijn de lier een oprijplaten aandachtspunten