Tweedehands aanhangwagen gekocht of kopen, waar op letten?

Tweedehands aanhangwagen gekocht of kopen, waar op letten?

In Nederland worden jaarlijks tienduizenden tweedehands aanhangwagens verkocht. Meestal ongeremde open bakwagens, maar ook veel professionele plateauwagens en gesloten aanhangers. Op zich kan dat een goede aankoop zijn wanneer de koper weet waar hij op moet letten. In de praktijk zien wij echter vaak tweedehands aanhangwagens waar wat mis mee is en die veel te duur betaald worden. Een tweedehands aanhangwagen is niet te vergelijken met een occasion auto omdat aanhangwagens eigenlijk alleen verkocht worden als de eigenaar hem zelf niet meer wil gebruiken, als de eigenaar geen aanhangwagen meer nodig heeft of als de eigenaar er inruil te weinig voor krijgt. Door het afwerken van een eenvoudige checklist is veel ellende te voorkomen. Deze checklist is uiteraard ook te gebruiken bij een autotransporter of multitransporter, maar bij autotransporters en multitransporters zult u ook de lier en de oprijplaten moeten controleren. Bij de geremde en gekeurde aanhangwagen moet u ook de kentekenpapieren, chassisnummer en reminrichting controleren.

De meest ernstige mankementen aan een aanhangwagen zijn:

  • Kapotte torsieas (te ver doorgezakte swing-arm)
  • Verbogen frame (aanhanger oogt krom, loopt niet recht achter de auto)
  • Versleten wiellagers (piepend/ schurend geluid, zwaar draaien)
  • Kapotte verlichting
  • Verbogen dissel
  • Beschadigde of uitgedroogde banden
  • Ernstig verroeste dragende onderdelen
  • Remmen werken niet goed
  • Chassisnummer en typeplaatje klopt niet of is niet aanwezig.
  • Kentekenpapieren zijn niet aanwezig

Algemene controle van de aanhangwagen

Koppel de aanhangwagen aan uw auto en controleer of de vloer van de aanhangwagen horizontaal is. Let er op dat u op een vlakke ondergrond staat. Kijk achter de aanhanger of de linker en rechterkant even hoog zijn. Controleer het hang en sluitwerk. Controleer het houtwerk, zit het goed vast, zitten er geen gaten in en laten de multiplexlagen niet los. Een nieuwe bodemplaat van watervast fins betonplex kost al snel 70-80 euro per m2.

De torsieas controleren

Op de torsieas na is de rest door de gemiddelde particulier die een tweedehands aanhangwagen wil kopen goed te controleren. Ook de torsieas is op het oog te beoordelen, maar dan moet je wel weten welke hoek de torsie origineel maakt. Normaal gesproken moet de steun (swing-arm) waar het wiel aan zit onder een hoek van ca 20 a 30 graden naar beneden wijzen. Als de steun waar het wiel aan staat horizontaal is, of zelfs naar boven wijst, dan raden wij u aan om de as te laten controleren voordat u tot aankoop overgaat. De maximale draagkracht voor een ongeremde aanhangwagen is 750Kg. Uiteraard is het een goede zaak om bij twijfel bij een aanhangwagenbedrijf langs te rijden om een technische keuring of inspectie uit te laten voeren.

Het frame en de dissel controleren

Beschadigingen of verbuigingen van het frame of chassis is eenvoudig visueel te controleren. Kijk onder de aanhangwagen of er geen beschadigingen of verbuigingen zichtbaar zijn. Bij twijfel altijd de occasion laten staan of eerst door een vakman laten nakijken. Let vooral op bij de bevestiging van de torsieas aan het chassis. Daar willen de chassisbalken nog wel eens ingedeukt of zelfs ingescheurd zijn. Dat wijst meestal op overbelading. Let ook op eventueel gesprongen verflagen, of barsten in het zinkwerk. Meet belangrijke maten links-rechts na op gelijkvormigheid.

Wiellagers controleren

Zorg ervoor dat het wiel vrij van de grond is. Kijk of het wiel soepel draait en er geen speling op de wiellager zit. Dat is eenvoudig te controleren door te proberen het wiel heen en weer te bewegen (horizontaal t.o.v. de as). Als dat niet kan, zit er geen speling op de lager. Als het wiel dan ook nog soepel draait is het lager waarschijnlijk goed. Als er speling op het wiellager zit, kan dat soms verholpen worden door het lager te stellen. Indien er te lang mee doorgereden is, dan is het lagerhuis beschadigd en moet vervangen worden. Vooral goedkopere assen hebben vaak lagers die regelmatig gecontroleerd en bijgesteld moeten worden. Dit gebeurt niet altijd....

Verlichting controleren

De verlichting kunt u eenvoudig controleren. Sluit de aanhangwagen aan op uw auto en kijk of alles werkt. Controleer de kabel en de stekker of dat niet beschadigd is. Voor aansluitschema’s en veel voorkomende verlichtingsproblemen bij aanhangwagens kunt u op deze link klikken: Aanhangwagen aansluitschema verlichting

De banden controleren

Controleer de banden van de aanhangwagen op scheuren of beschadigingen in het rubber en cotroleer de slijtage. Wettelijk moet er ten minste 1.6mm profiel aanwezig zijn, maar wij raden u aan om bij een profiel van minder dan 2.5mm de banden te vervangen. Kijk ook of de banden gelijkmatig afgesleten zijn en of de aanhangwagen niet teveel trilt tijdens het rijden. Ook dit kan een bandenprobleem zijn.

Roestende delen

De meeste aanhangwagens hebben een gegalvaniseerd (verzinkt) chassis. Wanneer dragende delen daarvan ernstig verroest zijn raden wij u aan de occassion te laten staan of ten minste de aanhangwagen door een aanhangwagenbedrijf te laten inspecteren.

Remmen van de aanhanger controleren

Een geremde aanhanger is voorzien van een oplooprem, handrem en breekkabel. Door de aanhangwagen achteruit te rijden tegen een kleine helling of oprit kunt u controleren of de oplooprem goed werkt. De aanhanger mag dan niet remmen. Als u de aanhanger tegen een stoeprand aanrijdt en dan probeert daartegenop te rijden zou de oplooprem wel in moeten schakelen. Bij twijfel kunt u de aanhanger door een deskundige laten inspecteren.

De handrem kunt u controleren door de aanhanger op een helling te zetten, de handrem aan te trekken. De aanhanger mag dan niet van zijn plaats komen, ook niet als u er tegenaan duwt. De breekkabel is de kabel die ervoor zorgt dat de aanhangwagen tot stilstand komt wanneer hij van de trekhaak afschiet. Deze kabel moet in goede staat zijn en niet doorgesleten omdat hij over de grond gesleept heeft.

We hopen dat u met deze checklist in gedachte of zelfs bij de hand een goede keuze maakt. Bij het aanschaffen van een aanhanger die toe is aan onderhoud of reparatie, kunt wellicht nog iets aan de prijs doen!